Co má dítě umět
CO MÁ UMĚT PŘEDŠKOLÁK?
Na internetu najdete spoustu článků, co by předškolák měl zvládnout před nástupem do první třídy základní školy. Zpravidla to bývá výčet deseti, patnácti nebo i dvaceti konkrétních dovedností.
Jistě se Vám, rodičům, honí hlavou, jestli by se Váš předškolák měl umět podepsat, napočítat do dvaceti nebo zavázat tkaničky. Pro ucelenější a konkrétnější představu, co by vlastně dítko mělo ovládat, je níže popsáno deset oblastí, kterých se dovednosti týkají. Všechny tyto oblasti spolu úzce souvisí a prolínají se, proto se hodnotí schopnosti a dovednosti žáka při diagnostikách globálně. Neobávejte se, pokud ale Vaše dítě neumí R,Ř (jistě jste již navštívili logopedickou ambulanci a na nápravě pracujete) nebo si nezaváže dokonale tkaničky (častým nácvikem se to brzy naučí), není to důvod k odložení školní docházky. Ovšem pokud je emočně nevyzrálé, nesamostatné, je třeba navštívit Pedagogicko – psychologickou poradnu, kde zhodnotí školní připravenost Vašeho dítěte.
1. Hrubá motorika, sebeobsluha
koordinované pohyby (tzn. hry s míčem, udržení rovnováhy, běh, skoky, bezpečný pohyb)
bez pomoci druhého se svlékne, oblékne i obuje
stolování (používání příboru, nalije si nápoj, čistě stoluje, používá ubrousek)
osobní hygiena (vysmrká se, umývání rukou, používání toalety a toaletního papíru)
úklid (uklízí předměty na určené místo, připravuje pomůcky)
pečuje o své věci a udržuje v nich pořádek
2. Citová samostatnost, kontrolované chování
zvládá odloučení od rodičů
má své názory a vyjadřuje své pocity
emoční stálost bez výrazných výkyvů nálad
sebekontrola (přiměřená reakce na neúspěch, přizpůsobení se situaci, odložení svého přání)
zodpovědnost za své chování
dodržování pravidel
3. Řeč a komunikace
správná výslovnost všech hlásek
mluví ve větách, vypráví příběh, vede rozhovor
správná gramatika (užívání rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
rozumí většině slov a výrazů, má přiměřenou slovní zásobu
pokouší se napsat své jméno hůlkovým písmem
používá správně neverbální komunikaci (mimika, gesta, řeč těla aj.)
spolupracuje ve skupině
4. Jemná motorika, koordinace oko – ruka, pravolevá orientace
zručnost při práci s předměty, hračkami, nástroji (stavebnice, modelování, kresba, stříhání,
lepení, listování v knize aj.)
práce s drobným materiálem (navlékání korálků, šití, drobné stavebnice aj.)
správné držení tužky
grafomotorika a plynulost tahu (vybarvování, kresba s detaily, obkreslování, překreslování, dokreslování)
rozlišování pravé a levé strany, ruky, řazení prvků zleva doprava
vyhraněná lateralita ruky a oka
5. Zrakové a sluchové vnímání
vnímání barev (přiřazuje barvy i její odstíny, pojmenuje, ukáže)
figura a pozadí (vyhledá předmět na obrázku, odliší od sebe překrývající se obrázky, sleduje
linii mezi ostatními)
zraková diferenciace (v řadě najde odlišující se obrázek tvarem, velikostí, polohou, detailem,
vyhledává stejné obrázky)
zraková analýza a syntéza (poskládá obrázek z několika částí s předlohou, doplní chybějící
části v obrázku)
zraková paměť (pamatuje si, pozná, co chybí, umístí na správné místo)
rozlišuje jednoduché symboly, značky (písmena, číslice, dopravní značky, piktogramy)
naslouchání (ukáže směr, pozná předmět dle zvuku, pozná píseň dle melodie, naslouchá
vyprávění)
sluchová diferenciace (rozezná rozdíly mezi hláskami – měkké,tvrdé,krátké,dlouhé, rozeznává
zvuky běžných předmětů, hudebních nástrojů)
sluchová analýza a syntéza (roztleskává slova na slabiky, zvládá rozpočítadla, určí, zda se
slova rýmují, pozná první a poslední samohlásku ve slově, určí, zda slovo obsahuje danou
hlásku)
vnímání rytmu (napodobí rytmus, určí shodnost dvou rytmických struktur)
sluchová paměť (zopakuje alespoň pět nesouvisejících slov)
reaguje správně na světelné a akustické signály
6. matematická pregramotnost, logické myšlení
má představu o číslech (počítá na prstech či předmětech, počítá po jedné)
porovnává vlastnosti (malý, velký, hodně, málo, krátký, dlouhý, méně, více)
třídí, přiřazuje, seřazuje dle daného kritéria (barva, velikost, tvar)
porovnává počet, vyjmenuje číselnou řadu do pěti (deseti)
pojmenuje základní geometrické tvary
chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší problémy, situace, hádanky, labyrinty
prostorová představivost (užívá správně pojmy nad, pod, dole, nahoře, uvnitř)
vnímání času (přirazuje činnosti obvyklé pro ráno, dopoledne, odpoledne, večer, užívá
správně pojmy dříve, později, dnes, včera, orientuje se ve dnech v týdnu, ročních období)
užívá pojmy označující velikost a hmotnost (dlouhý, krátký, těžký, lehký apod.)
7. Pozornost, paměť
soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (10-15 min.)
soustředí se na činnosti, které pro něj nejsou zajímavé
pamatuje si, co prožilo a po přiměřené době si to vybavit a reprodukovat pamatuje si říkadla, básničky, písničky
přijme úkol a věnuje se mu soustředěně, dokončí ho bez odbíhání
pracuje dle pokynů a samostatně
8. Socializace
navazuje kontakty s dětmi i dospělými, kamarádí se, komunikuje
uplatňuje základní společenská pravidla (pozdraví, poděkuje, omluví se, požádá) zapojuje se do skupiny (spolupracuje, domlouvá se, respektuje pravidla)
zapojuje se do kolektivních her
má svůj názor, který vyslovuje, obhajuje, umí se dohodnout
k ostatním se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně
9. Kultura a tvořivost
pozorně poslouchá a sleduje literární, filmové, dramatické či hudební představení
zaujme ho tématická výstava, návštěva ZOO apod.
aktivně se účastní kulturních programů, akcí, slavností
vnímá a prožívá, zážitky komentuje, hodnotí
zajímá se o knihy, pohádky, příběhy, má své oblíbené hrdiny
zná celou řadu písní, básní, zpívá a dodržuje rytmus
tvoří, modeluje, kreslí, maluje, lepí, trhá, sestavuje
hraje tvořivé a námětové hry (na školu, na rodinu, na lékaře apod.) a dokáže hrát krátkou
divadelní roli
10. Orientace ve svém prostředí, ve světě, v praktickém životě
vyzná se ve svém prostředí (domov, škola) a orientuje se v okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do
školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit v nouzi apod.)
zvládá praktické činnosti a situace (vyřídí vzkaz, nakoupí a zaplatí v obchodě, řekne, co
potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, obslouží se, dbá na pořádek a čistotu, postará se o
zvířátko či rostlinu)
ví a dodržuje správné chování (doma, ve školce, u lékaře, v autobuse, v divadle, na ulici aj.),
uvědomuje si možná nebezpečí
má poznatky ze světa přírody, lidí, kultury, techniky, rozumí běžným okolnostem, dějům,
situacím
o ználidskétělo,některéorgányakčemuslouží,rozlišujepohlaví
o rozlišujepovolání,pomůcky,nástroje,ví,kčemujsoupeníze
o znájménarostlin,stromů,zvířat
o znádopravníprostředky,technicképřístroje
o zná proměny ročních období, počasí a jeho změny
o životníprostředí,ochrana,nakládánísodpady
o má poznatky o zemi (města, hory, řeky, kultura), o jiných zemích, národech, planetě
Možná se Vám toho zdá příliš, ale převážnou většinu dovedností si osvojuje denně při běžných činnostech od útlého věku díky Vám, rodičům. V mateřské škole se tyto dovednosti osvojují a pilují
k dokonalosti. Někdy paní učitelky naučí děti nové věci a někdy děti překvapí, co všechno znají již od Vás. Věřte, že na konci docházky do mateřské školy si odškrtnete všechny výše vypsané dovednosti a s hrdostí vstoupíte do další etapy života Vašeho téměř školáka.
Zdroj: www.msmt.cz